Uit de Fractie

5 februari 2022

Uit de Fractie

Het was een drukke week voor de raadsleden en de steunfractieleden van de gementeraad van Schagen. Een oordeelsvormende vergadering die maar liefst over vijf verschillende avonden uitgesmeerd is en voor de fractievoorzitters ook nog eens een presidium. Petje af voor alle raadsleden en steunfractieleden die deze marathon doorstaan hebben.

Onze fractievoorzitter Wim Rijnders moest bovendien wegens ziekte de laatste twee vergaderingen verstek laten gaan. Gelukkig kon onze nummer twee van de lijst, Ursula Smit, voor hem inspringen en dat heeft ze met veel inzet en ethousiasme gedaan. Bedankt Ursula en jouw optreden geeft veel vertrouwen in de toekomst van de SP met jou als raadslid!

Een terugkerend bespreekpunt van de raad is natuurlijk het probleem dat er te weinig woningen voor starters, laagbetaalden en senioren zijn. Begin vorig jaar heeft de SP een breed gesteunde motie ingediend die de wethouder aanspoort om de mogelijkheden die de gemeente heeft zo creatief mogelijk in te zetten. Het is gebleken dat het voornemen uitspreken dat 30 tot 40 procent van de nieuwbouw in de gemeente in de sociale koop- of huursector zal vallen, niet het gewenste resultaat heeft gehad. Dit zeggen wij niet alleen, dit wordt ook door de rekenkamer van de raad onderschreven.

Eén van de mogelijkheden die de gemeente heeft is om de zogenaamde CPO’s zo veel mogelijk te ondersteunen. CPO staat voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Dit houdt in dat een groep particulieren een stuk grond koopt met het plan daar voor zichzelf een aantal huizen op neer te laten zetten om daar zelf in te gaan wonen.

Deze mensen lopen financieel grote risico’s en moeten vele praktische en juridische problemen overwinnen. Hierbij kunnen ze ook vanuit de gemeente alle mogelijke hulp gebruiken en de wethouder heeft dit ook toegezegd. Helaas is dit geen garantie voor een soepele samenwerking met gemeentelijke diensten. Zowel in Burgerbrug (grondprijs) als in Tuitjenhorn (stadsontwikkelingsplannen) lopen de CPO’s tegen grote hobbels aan waarbij de gemeente niet de rol van meedenker op zich genomen heeft. Wij vinden dit teleurstellend en hebben dit (samen met nog een aantal partijen in de raad) ook uitgesproken. De wethouder heeft min of meer beterschap beloofd en wij gaan hem aan die belofte houden!

Wordt vervolgd...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.