h

Vervoersarmoede in de Noordkop

6 maart 2024

Vervoersarmoede in de Noordkop

Foto: Kees Zwaan

Een busritje van Callantsoog naar Groote Keeten duurde voorheen 7 minuten, maar nu 50 minuten. Eerst moet je naar Schagen en daar overstappen. Met een grote omweg wordt je van Callantsoog naar Groote Keeten gereden. Onbegrijpelijk dat dat nodig is. Zijn we als gemeenschap daar te arm voor? Er is een nieuw woord voor in het leven geroepen: vervoersarmoede. 

Buslijnen verdwijnen namelijk in rap tempo en ritten worden genadeloos geschrapt. Want het wordt de bestuurders in Haarlem te duur. Minder draagkrachtigen moeten maar thuis blijven zitten. De provincie wil er niet te veel geld aan uit geven. 

De kracht van het Openbaar Vervoer is juist binnen een redelijke tijd te kunnen reizen van de ene uithoek naar de andere uithoek van Nederland. Een fijnmazig net van treinen en bussen is onmisbaar voor het soepel functioneren van onze samenleving. Bovendien moet het OV betaalbaar zijn voor de minst draagkrachtigen die zich geen auto kunnen veroorloven. Ook zij moeten de mogelijkheid hebben deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer. Het OV is namelijk een basisvoorziening maar ook een basisbehoefte. 

Helaas zorgen neoliberale maatregelen ervoor dat het OV stelselmatig wordt uitgekleed en buslijnen de nek worden omgedraaid. Als redenen worden dan gegeven dat het te veel kost en dat er te weinig mensen in de bus zitten. Vooral in de plattelandsregio's is die kaalslag gaande. Terwijl het OV in de Randstad op peil lijkt te zijn, zijn steeds meer perifere gebieden welhaast onbereikbaar geworden. Blijkbaar is voor 'Haarlem' de bereikbaarheid van de randen van Nederland niet zo belangrijk. Want uit Haarlem moet het geld komen om deze basisvoorziening op peil te houden. 

 

Foto: SP

 

Ook lichamelijk gehandicapten moeten van de trein gebruik kunnen maken. Jeroen stapt uit de trein in Anna Paulowna.

 

Als de provincie doorgaat met bezuinigen op het OV dan heeft dat verstrekkende gevolgen voor de inwoners van de Kop van Noord-Holland. Werknemers kunnen niet meer per OV reizen of niet meer op tijd op hun werk komen en worden noodgedwongen de auto ingejaagd. Het gevolg is meer drukte op de wegen en meer files. Werkgevers kunnen moeilijker personeel krijgen.  Toeristen wordt het moeilijk gemaakt om al het moois in de Noordkop te kunnen bewonderen. Scholieren en studenten wordt het moeilijk gemaakt om naar hun school of onderwijsinstelling te reizen. Allerlei organisaties ondervinden kwalijke gevolgen van de verschraling van het OV. In plaats van het OV af te schalen zou er in het belang van een goed functionerende samenleving moeten worden opgeschaald. Ook plattelandsdorpen en -kernen horen er bij. Verschraling van het OV leidt tot onleefbaarheid van het platteland. Veel inwoners van Schagen en Hollands Kroon merken dat de kwaliteit van het OV aan het achteruit hollen is en maken zich daar grote zorgen over.

De SP maakte al in 2018 een zwartboek over het OV in Noord-Holland Noord waar vele klachten in werden gebundeld. Een greep uit de vele klachten over het OV: "Door het uithollen van de buslijnen zijn mijn reismogelijkheden beperkt en zijn mijn reiskosten explosief gestegen. Buslijn 158is opgeheven. Nu kan ik alleen buslijn 658 (scholierenlijn) nemen richting Anna Paulowna. Mede door het uithollen van het openbaar vervoer in de Noordkop zie ik mensen keuzes maken die niet altijd makkelijk zijn of waar ze achter staan. Bijvoorbeeld gebruik maken van de auto (wat in de spits rondom de brug bij van Ewijcksluis niet bevorderlijk is), andere schoolkeuze en zelfs verhuizen (met dat laatste speel ik momenteel ook, ik ben het reizen, het lange wachten, alle vertragingen en hoge kosten zo enorm zat aan het worden)."

Foto: SP

Bussen in Schagen in de jaren zestig. Toen reden de NACO bussen nog. Collectie Niestadt, Zijper Museum Schagerbrug

 

Een ander schrijft: "Het busvervoer in Callantsoog is dramatisch. Mijn oudste zoon kan zaterdagavond na 21.00 niet meer weg om naar Schagen te gaan. Tevens heb ik een jongste zoon van 11 die naar speciaal onderwijs in Den Helder gaat en via allerlei omwegen eerst naar Schagen moet en daar de trein moet pakken en dan de bus om dan alsnog te laat op school te komen omdat dit totaal niet aansluit. Het is van de zotte dat er niet rechtstreeks een bus naar Den Helder rijdt op schooltijden! Men moet zich schamen om schoolgaande kinderen zo te duperen."

Iemand uit Groet schrijft: "Ik woon in Groet en mijn werk is in Julianadorp. Bij slecht weer nam ik de bus: lijn 151 naar Julianadorp. Vorige winter kon ik namelijk nog met de bus naar mijn werk. Vanaf de zomer is deze lijn ingekort en rijdt hij nu tot Petten. Om nu met het openbaar vervoer te willen reizen moet ik eerst met de bus naar Alkmaar, dan met de trein naar Den Helder en vervolgens met de bus naar Julianadorp. Dit is een reistijd van 2,5 uur. De vorige verbinding met lijn 151 was slechts 36 minuten. Het blijkt maar weer dat geld belangrijker is dan kwaliteit."

De Socialistische Partij maakt zich sterk voor een goed OV en wil graag dat het voor iedereen beschikbaar is en blijft. Eigenlijk zou het OV gratis moeten zijn en geheel uit belastinggeld moeten worden gefinancierd. Net als energie en watervoorziening is vervoer een basisbehoefte die niet aan marktinvloeden blootgesteld mag worden. Daar is het te belangrijk voor. Het OV is van en voor ons allemaal. En dat mag best wat kosten.

 

Foto: SP

Station 'De Boterbloem' in Anna Paulowna. Verhuurd aan Noorderhaven.

 

Reactie toevoegen

U bent hier