Actiecomité in Haarlem bij Provinciale Staten

24 januari 2018

Actiecomité in Haarlem bij Provinciale Staten

Vanuit Noord-Holland Noord kwamen op 22 januari zo'n veertig actievoerders naar de Commissie Mobiliteit van de Provincie in Haarlem om te protesteren tegen de nieuwe plannen voor het busvervoer in die regio. De afgelopen 3 maanden hadden zij 2500 handtekeningen verzameld van mensen uit de regio die de actie tegen de verslechtering van het busvervoer ondersteunden.
De SP had een bus geregeld om de actoevoerders op te halen vanuit Callantsoog, Schagen, Heerhugowaard en Castricum.

Naast de actievoerders hebben ook gemeentes in de regio laten weten tegen de plannen te zijn. Die hebben de afgelopen tijd 48 verzoeken ingediend om de plannen aan te passen.
De aanpassingen zouden de provincie miljoenen extra kosten. Die legt de meerkosten daarom voor aan de gemeentes zelf of aan bedrijven die verzoeken hebben gedaan. Als ze het vervoer alsnog willen, dan kunnen ze het zelf betalen.

Van de actievoerders mochten een aantal personen inspreken bij de commisie Mobiliteit om hun zorgen te uiten over het verdwijnen van de buslijnen en om de handtekeningen aan te bieden.

Connexxion wil in de regio ook met een bel-systeem (of via een app) voor bussen en met taxi-vervoer gaan werken. Op sommigen trajecten worden juist meer bussen ingezet. In maart neemt de Provincie een definitief besluit over de nieuwe dienstregeling van de bus in de regio Noord-Holland Noord.

Medio maart 2018 wordt duidelijk wat de gevolgen zijn met betrekking tot de buslijnen in de Noordkop, als de leden van Provinciale Staten de voorstellen gaan beoordelen zoals ze nu op tafel liggen. Wij hopen dat het de leden van de Staten nu duidelijk is, wat de gevolgen zijn van de voorgestelde verschraling van een openbare voorziening. En dat zij zich in hun besluitvorming niet laten leiden door alleen de financiële motieven, maar juist kiezen voor een basis openbaar vervoer voorziening die zoveel mogelijk dorpen en kernen bereikbaar houdt!