14 februari 2017

• REGIO/CONFERENTIES/PARTIJRAAD
  • FINANCIËN

INLEIDING

2016 stond  in de eerste maanden in het teken van de Thuiszorg en het Oekraïne-referendum. De acties in het kader van het “Nationaal Zorgfonds” hebben het hele jaar door plaats gevonden. Onze actieve leden hebben weer erg hun best gedaan om alle acties goed  over het voetlicht te brengen.

LEDENAANTAL

Het ledenaantal blijft schommelen rond de 125. Daarvan zijn er ongeveer 7 vrij actief bezig en 7 ondersteunend.

LEDENVERGADERINGEN

18 Maart De jaarvergadering gecombineerd met een discussiebijeenkomst over de Thuiszorg waarbij Wethouder van Gent van Hollands Kroon, Wethouder Blonk van Schagen en van de SP uit de gemeenteraadsfractie van Amsterdam met zorg in haar pakket.

1 April Discussie bijeenkomst over het Oekraïne-referendum

21 Oktober Voorbereiding stukken XXII de SP Congres januari 2017 over het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer.

30 Oktober Regioconferentie over de congresstukken.

2 December bespreken definitieve Congresstukken voor XXII de SP Congres.

AFDELINGSBESTUUR

Het is tot nog niet gelukt om nieuwe bestuursleden en een nieuwe penningmeester te vinden.

Het huidige bestuur bestaat uit:
- Voorzitter Jeanne Pouw.
- Actiesecretaris Henk de Boer.

- Bestuursleden Wim Rijnders, Margreet Komen, Huug Jak.

- Jan-Pjotr Komen als fractievoorzitter SP gemeenteraad Schagen

Er is in juni een wekgroep Hollands Kroon opgestart bestaande uit Elise Vredenburg, Kees Zwaan, Joke Bouttar, Jos Koudijs, Ron Benning, Francien Smit en Daan Holman onder leiding van Margreet Komen.                                                                                                                                                           Het bestuur vergadert iedere derde vrijdag van de maand.

FRACTIE SCHAGEN

In 2016 heeft de fractie in de gemeenteraad veel verschillende zaken aan de orde gebracht en ook een aantal zaken voor elkaar gekregen. Zo werd er in februari op voorstel van de SP geregeld dat meer mensen in aanmerking komen voor de inkomenstoeslag van de gemeente (waarbij mensen met een laag inkomen geholpen kunnen worden in hun financiën). Daarnaast zijn er SP-moties aangenomen over het salaris van de HVC-directeur (die meer verdiende dan de Balkenendenorm) en voor het behoud van het openbaar vervoer in de regio. Samen met de Seniorenpartij hebben we gepleit om het geld dat de gemeente in 2015 heeft overgehouden aan de WMO ook weer terug zou moeten naar de zorg. Helaas werd dit voorstel verworpen. Aan het eind van het jaar hebben we ook aandacht gevraagd voor een bewaakte fietsenstalling bij het station.
Daarnaast is er dit jaar een regionale samenwerking gestart met Den Helder, Hollands Kroon, Texel en Schagen. De SP is zeer kritisch op deze samenwerking, waar veel gepraat wordt, maar het ondoorzichtig is waar 30 miljoen aan belastinggeld naartoe gaat.

Lijst van ingediende moties:
- Salariëring topfunctionarissen verbonden partijen                        Aangenomen
- Verbetering Openbaar Vervoer                                                                          Aangenomen
- Aanpassing verordening bezwaarschriften Schagen 2016                         Verworpen
- Rekening houden met gehandicapten bij vergunningverlening                            Ingetrokken (want toezegging)
- Verordening individuele inkomenstoeslag Schagen 2016 artikel 2 lid1               Aangenomen
- Verordening individuele inkomenstoeslag Schagen 2016 artikel 2 lid 2    Verworpen
- Bewaakte fietsenstalling                                                                                     Ingetrokken (want toezegging)
- Beleid huishoudelijke hulp (voor meer controle door de raad)                           Ingetrokken (want toezegging)
- TTIP/CETA (gemeenten zouden zich hiertegen uit moeten spreken)  Verworpen

ACTIES

ACTIES IN DE THUISZORG:   19 Februari hebben ongeveer 20 mensen van de FNV en de SP het gemeentehuis in Anna Paulowna bezet om de acties in de Thuiszorg kracht bij te zetten. Dat heeft ertoe geleid dat de groep bij “Pauw” uitgenodigd is om het verhaal te vertellen                                              18 maart Debatavond over de Thuiszorg, Met de Wethouders van Schagen en Hollands Kroon en een SP Raadslid uit Amsterdam die kon uitleggen dat het vlg. de wet wel anders kan.
20 April werd in een stille tocht de thuiszorg ten grave gedragen, d.m.v. de meegedragen doodskist.

ACTIES RONDOM HET OEKRAINE REFERENDUM:

In maart iedere week  op de markt gestaan om te flyeren en het nee standpunt uit te leggen en te promoten. Ook zijn er ongeveer 5000 Oekraïnekranten bezorgd.
1 April is er een discussie avond gehouden met als onderwerpen:
- Waar gaat het referendum over ?                                                                 - - - Wat zijn de gevolgen voor Nederland?                                                             - Wat zijn de gevolgen van de associatieovereenkomst voor de Oekraïne?
- Wat zijn de gevolgen voor de relatie tussen de EU en Rusland?

ACTIES RONDOM HET ZORGFONDS:

Er zijn meer dan 10.000 zorgfondskranten en folders verspreid. Vanaf april hebben we regelmatig op de markt in Schagen en Anna Paulowna gestaan om het zorgfonds bekend te maken. Er zijn lijsten ingevuld met email adressen en telefoonnummers van geïnteresseerden die later benadert konden worden en een promotie pakket wilden ontvangen om mee te helpen om het zorgfonds te ondersteunen.

19 september hebben we een Superzaterdag gehouden waarbij 30 SP-ers uit onze regio in de kern Schagen huis aan huis het zorgfonds hebben gepromoot. Het was een gezellige zonnige dag waarbij Tweede Kamerlid Nine Kooiman aanwezig was.
Als opvolging van die dag werden de mensen die hun telefoonnummer hadden doorgegeven  uitgenodigd om deel te nemen aan de bijeenkomst van 29 september over het Zorgfonds.

29 september hebben we een avond belegd waar een presentatie is gegeven door David. Er konden vragen worden gesteld en worden gediscussieerd over Zorgfonds. Het was een goedbezochte avond.

26 November was de “Aftrap “ van het Zorgfonds in Den Haag ook vanuit Schagen vertrok een bus waar de deelnemers aan de manifestatie mee mee konden .

ACTIES VAN DE WERKGROEP HOLLANDS KROON:

- Er is aandacht besteed aan de vrachtwagenoverlast van Campina in Lutjewinkel waarbij ook aan Statenlid Marnix Bruggeman is gevraagd dat bij de provincie aan de orde te stellen.
- Bij de wooncompagnie is een tuinprobleem aangekaart.
- NS assistentie is met de wethouder besproken en zij heeft toegezegd er werk van te maken.
- Ook in Hollands Kroon is geflyerd en de krant bezorgd voor het Oekraïne-referendum en het zorgfonds.

SCHOLING

Huug Jak en Henk de Boer zijn naar een bijeenkomst over het Oekraïne-referendum geweest. Jeroen Muntjewerf heeft een bijeenkomst over ledenwerving bezocht. Henk de Boer, Jan-Pjotr Komen en Jeanne Pouw zijn naar een cursus voor het administratiesysteem geweest.

Henk de Boer en Jeanne Pouw  volgden de kaderscholing.                       Onze landelijke scholingsvertegenwoordiger is een keer langs geweest.
In Hollands Kroon is in december begonnen met de kaderscholing.

ZOKRANT EN TRIBUNES

De Zokrant is twee keer bezorgd, als Oekraïnekrant en als krant over het Zorgfonds. De Tribunes worden in de gemeente Schagen en Hollands Kroon zoveel mogelijk door actieve leden bezorgd en de rest met de post, er is ook een digitale versie beschikbaar. Het bezorgen leidt tot contact met de leden en tot informatie over wat er leeft onder de mensen en het levert geld op.

REGIO / CONFERENTIES / PARTIJRAAD

Het Regio-overleg van de afdelingen van de Kop van Noord-Holland wordt iedere maand bijgewoond door een afvaardiging van het bestuur. Doelstelling is informatie uitwisselen, gezamenlijke acties en de regiovertegenwoordiger probeert ons bij de les te houden [heb je dit gedaan, denk daaraan enz,]       Er is een Regioconferentie gehouden voor heel Noord-Holland als voorbereiding op het XXII de congres en de verkiezingen voor de Tweede Kamer.
De Partijraad is een overleg met alle afdelingsvoorzitters vergaderingen er zijn dit jaar 5 bijeenkomsten geweest. De onderwerpen gaan over het reilen en zeilen van de partij, landelijke acties en standpunten van de SP met betrekking tot binnenlands en buitenlandse politiek.

FINANCIËN

Het financieel jaarverslag wordt ter vergadering uitgereikt.

Namens het bestuur van SP afdeling Schagen,10 februari 2017

Jeanne Pouw, voorzitter