SP Congres in Amersfoort

25 februari 2014

SP Congres in Amersfoort

Ook de afdeling Schagen was op het XX Partijcongres in Amersfoort!
Hieronder een kort verslag.

Het belangrijkste onderwerp was : de Europese verkiezingen op 22 mei 2014.

Daarnaast kwamen de Gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart aan de orde. (Gemeente  Schagen doet hieraan niet mee door de fusie eerder).

Voor het eerste onderwerp ging het over de Kandidatenlijst en de bespreking van het verkiezingsprogramma.

Dennis de Jong werd als lijsttrekker gekozen. Er zitten nu 3 SP-leden in het Europese Parlement .Gehoopt wordt dat het er 4 of 5 worden.

Wat het verkiezingsprogramma betreft: De leus is: Superstaat nee, samenwerken  ja.

Er moeten niet steeds meer bevoegdheden naar
Europa!

Arjan Vliegenthart schrijft het in zijn boekje “Minotaurus aan banden” zo:

Weeffouten van het Europese integratiebeleid  zijn nauw verbonden  “met het verhaal van de neoliberale afslag die Europa eind 80 van de vorige eeuw nam en waar we nu de wrange vruchten  van plukken. Een indrukwekkend  naoorlogs samenwerkingsproject werd gekaapt  door economische machten  die vrijheid van handelen eisten , los van de samenleving.”

Aan  het eind hield Emile een toespraak waarbij  hij om grote inzet vroeg voor de Gemeenteraadsverkiezingen  en de Partij van de Arbeid  beschuldigde van Kiezersbedrog. (het laatste is een korte samenvatting mijnerzijds).