Zaanse Protestmars tegen armoede

24 september 2013

Zaanse Protestmars tegen armoede

Zaterdag 28 september zal er om 13.00 uur een mars tegen armoede vertrekken vanaf gebouw “De Icoon” bij station Zaandam. Deze protestmars is de eerste actie na de succesvolle landelijke demonstratie van afgelopen zaterdag in Amsterdam tegen de bezuinigingen. De mars komende zaterdag wil een stem geven aan de slachtoffers van de sociale kaalslag die in Den Haag wordt bedacht, maar al te vaak één op één door het Zaanse college wordt doorgezet.

Door de afbraak van het sociale stelsel en het gebrek aan goede maatregelen dreigt Nederland langzaam maar zeker terug te glijden in een situatie van voor de Tweede Wereldoorlog. Sociale en morele verloedering zullen samen met toenemende criminaliteit de kenmerken van de volgende decennia worden als er niets gebeurt. De verschillen tussen arm en rijk zullen alleen nog maar groter worden, bevolkingsgroepen worden nu tegen elkaar uitgespeeld. “Ieder voor zich” lijkt het motto te zijn in de ‘participatiesamenleving’ van Rutte, Samsom en Willem-Alexander.

In Zaanstad zien we de gevolgen in de vorm van bezuinigingen op sociaal beleid, op welzijn, op cultuur, op de sociale werkvoorziening BaanStede en het massaal ontslaan van ambtenaren. Gebrek aan betaalbare woningen, meer mensen met schulden, toenemende werkloosheid en armoede. Het wordt ook hier met dit college een typisch VVD-beleid van “ieder voor zich”.

Maar zaterdag stellen wij daar solidariteit en strijd tegenover! Genoeg is genoeg, basta!

Sprekers zaterdag zijn Murat Sekercan (bestuurder FNV Bondgenoten, op persoonlijke titel), Jon Wempe (werknemer BaanStede, op persoonlijke titel) en Patrick Zoomermeijer (fractievoorzitter SP Zaanstad). De mars wordt gesteund door het landelijke comité Stop De Bezuinigingen en de landelijke SP die ook de demonstratie in Amsterdam organiseerden. Verder steunen de Zaanse kledingbank, het actiecomité BaanStede, de Turkse migrantenorganisatie DIDF en de Zaanse SP-afdeling de mars.

Laat je hart spreken, loop mee in de protestmars, zeg nee tegen armoede!

Aanvang: 13.00 uur
Locatie: Aan de zuid-oostkant van station Zaandam bij gebouw “De Icoon” aan de Korte Hogendijk Zaandam

Voor meer informatie: bel of mail de actiesecretaris
Henk de Boer.