Verslag Zorgmanifestatie 8 juni Amsterdam

13 juni 2013

Verslag Zorgmanifestatie 8 juni Amsterdam

Verslag van de Zorgmanifestatie op 8 juni  in het Oosterpark in Amsterdam.

Om 10.15 uur vertrok de bus vanuit Schagen naar Amsterdam.  In de bus mensen die bezorgd zijn over de afbraak van de Zorg in Nederland.  170.000 cliënten raken met de huidige plannen hun thuiszorg kwijt en maar liefst 50.000 thuiszorgmedewerkers hun baan.

Na aankomst bij de Czaar Peterstraat in Amsterdam Oost gingen we in optocht naar het Oosterpark. Daar had de manifestatie plaats . Duizenden mensen waren met spandoeken, ballonnen  en allerlei teksten op borden al op het veld aanwezig.  Het zag er feestelijk uit. De inhoud van de verschillende toespraken was minder feestelijk.  Na de toespraak van de voorzitter van de FNV konden de mensen op verschillende plaatsen met vertegenwoordigers van politieke partijen in gesprek. Hierna konden deze vertegenwoordigers  laten weten  dat ze door de gesprekken wel  van gedachten veranderd waren. De vertegenwoordiger van de VVD  bleef pijnlijk bij zijn eerder ingenomen standpunt. “Er moeten harde maatregelen genomen worden “  ; De vertegenwoordigers van de PVDA, de Ouderenpartij, het CDA  en natuurlijk Renske Leijten van de SP  zagen andere mogelijkheden. Renske benadrukte nog maar eens dat de marktwerking in de Zorg een heilloze weg is en vooral moet er door de te hoge salarissen  van de managers en de fraude een eind komen aan het gegraai.

De door de ABVA-KABO en FNV  georganiseerde en zeer geslaagde manifestatie eindigde met een geweldig optreden van Gerard Joling.  Hij had nog nooit zo’n kleurig publiek meegemaakt.  Voor velen die bijgedragen hadden aan het slagen van deze manifestatie  maakte dit veel goed. Dan denk ik aan de vaak lauwe en ongeïnteresseerde reacties  van een ander publiek op de  plannen van dit kabinet.  Ook soms wel  weer begrijpelijk als ik denk aan de vloedgolf  van narigheid die er de laatste tijd over ons heen wordt gestort.  10 juni  wordt er over de Zorg in de Kamer gedebatteerd.  We moeten er van uit gaan dat democratie betekent “wat velen willen, of vooral niet willen” en niet wat een kleine groep goed uitkomt.